Dalšího vzdělávání není nikdy dost, což se týká i zkušených pracovníků nejen českých orgánů ochrany přírody. A proto se i v projektu Jedna příroda věnujeme předávání znalostí například o adaptivním managementu či přínosech přírody území soustavy Natura 2000 co nejširšímu okruhu odborníků pracujících právě v ochraně přírody a připravujeme pro ně kvalitně vedené vzdělávací akce.
Čemu se na možných školeních či seminářích věnovat, jsme zjišťovali letos na jaře prostřednictvím on-line dotazníku vytvořeného v aplikaci Google Forms. Odpovědi shromáždila a vyhodnotila Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR). Od zástupců z krajských úřadů, správ národních parků, úřadů vojenských újezdů i z vlastních regionálních pracovišť získala celkem 107 odpovědí zejména od těch, kdo mají v popisu práce péči o chráněná území soustavy Natura 2000 a současně se setkávají a jednají s vlastníky a uživateli pozemků, nacházejících se na územích soustavy Natura 2000.
Zjistili jsme, že téměř polovina respondentů z řad pracovníků orgánů ochrany přírody (mimo AOPK ČR) absolvuje ročně jen jednu nebo dvě vzdělávací akce, ať už konferenci nebo seminář. Více než třetina uvedla, že se účastní tří nebo čtyř takových akcí. Více než polovině přijde tato frekvence odborného vzdělávání nedostatečná.
Snažili jsme se také zjistit, co by učinilo školení pro tyto pracovníky ochrany přírody atraktivnější a přístupnější, o čem by se rádi dozvěděli více a jakou formu by mělo vzdělávání mít. Zájem o školení či seminář podle názorů dotázaných zvyšuje výběr atraktivních témat, zaměření se na aktuální problémy a řešení konkrétních kauz, dále kvalitní lektor a jeho přístup k předávání informací. V neposlední řadě rozhoduje lepší informovanost o samotné akci a oznámení data jejího konání v dostatečném předstihu.
Pracovníci všech zmíněných orgánů ochrany přírody velmi silně preferovali školení o vlivu managementu na předmět ochrany, tedy o tom, jaký skutečný dopad má ochrana přírody v konkrétních chráněných lokalitách a na konkrétní chráněné druhy. Zaujali je i další témata, například přirozená obnova lesa či ekologická obnova travních porostů, ekosystémové služby a jejich hodnocení či základní informace o soustavě Natura 2000. Informace a předávání zkušeností o hospodaření na rybnících či na zemědělské půdě zajímala více zástupce institucí mimo regionální pracoviště AOPK ČR, což zřejmě souvisí s tím, že ne všechny chráněné krajinné oblasti mají tyto typy hospodaření na svém území.
Z dalších možných témat, o která mají pracovníci orgánů ochrany přírody (mimo AOPK ČR) zájem, můžeme jmenovat právo v oblasti ochrany přírody a aplikaci příslušného zákona, ochrana potočních a říčních evropsky významných lokalit (EVL), rekultivace území po těžbě či konkrétní opatření prováděná v přírodě.
Dotázaní z řad AOPK ČR často zmiňovali, jak je potřeba „umět vysvětlit, proč se, co dělá“, umět veřejnosti představit a srozumitelně vysvětlit důvody a dopady praktické ochrany přírody. Pracovníci se chtějí naučit, jak přesvědčivě argumentovat, jednat asertivně, zvládnout krizovou komunikaci či aktivně naslouchat. Rovněž chtějí umět odhadnout a následně pak správně jednat s druhou stranou podle toho, o koho se jedná, zda o zástupce větší státní instituce či podniku nebo menší aktéry ať už státní či soukromé.
Co se týká formátu vzdělávacích akcí, preferuje většina pracovníků celodenní seminář či školení v terénu. Jedna třetina by nebyla proti vícedennímu školení, kde je více prostoru např. pro terénní exkurzi a neformální setkání účastníků. Plánovaný e-learning nevzbuzuje příliš velké nadšení u převážné většiny dotázaných. Přednost by mu dala jen osmina z nich.
kdo zaslali svou odpověď, a poskytli nám tak cenné informace. Budeme se jimi řídit při plánování a přípravě vzdělávacích akcí, které budou probíhat po celou dobu projektu Jedna příroda. Věříme, že přispějeme k dalšímu vzdělávání pracovníků ochrany přírody v tom, co je pro ně a jejich práci užitečné. O budoucích školeních či seminářích budeme podrobněji informovat na těchto stránkách či na Twitteru projektu Jedna příroda.