V druhé polovině května a na přelomu června se v zájmových lokalitách uskutečnila již 3. řada participativních seminářů (v Třeboni 16. května, v Bečově nad Teplou 30. května a v Křivoklátu 1. června). Námětem této řady byly protichůdné zájmy v oblastech (neboli „trade-offs“), téma, které na seminářích doposud nebylo řešeno a které nabízí řadu zajímavých otázek. Pro účastníky byly připraveny celkem dvě aktivity, jejichž cílem bylo odhalit postoje různých skupin účastníků k ekosystémovým službám poskytovaným přírodou v zájmové lokalitě.
Po krátké úvodní přednášce shrnující vše podstatné o projektu a představující problematiku ekosystémových služeb a jejich „trade-offs“ byli účastníci rozděleni do malých homogenních skupin dle své profese (například starostové, úředníci, zástupci za ochranu přírody, zemědělci, lesníci, zástupci za podnikatelský sektor a za turismus). V takto vytvořených skupinách účastníci vyplňovali pracovní listy za pomoci výzkumníka z organizačního týmu, který v případě potřeby vysvětloval a objasňoval účastníkům, co bylo v daný moment potřeba.
Pracovní listy zahrnovaly řadu otevřených i uzavřených otázek, jejichž cílem bylo reflektovat následující témata optikou své profesní skupiny:
Jaké konkrétní ekosystémové služby v oblasti preferuje konkrétní profesní skupina?
Kde v oblasti se nacházejí multifunkční lokality, kde dochází k poskytování různých ekosystémových služeb najednou?
Jaké navzájem si „konkurující“ služby v oblasti vnímají jednotlivé skupiny?
Jak vnímají jednotlivé profesní skupiny svůj vliv na poskytování jednotlivých služeb v oblasti a jakou konkrétní podobu má tento vliv?
Se kterými dalšími profesními skupinami účastníci spolupracují, v případě, že ovlivňují poskytování ekosystémových služeb?
Podstatou druhé aktivity bylo nahlédnout na 3 dvojice navzájem si „konkurujících“ služeb také optikou účastníků jiné profese a dozvědět se něco o jejich (možná) odlišném názoru. Cvičení probíhalo v heterogenních skupinách metodou World Café, což je metoda participace, která umožňuje skupinám účastníků sdílet zkušenosti a názory a diskutovat o předem definovaných tématech. Cílem nebylo dosažení konsenzu, ale sdílení zkušeností a vědomostí, přátelská výměna názorů, obohacení o pohledy dalších účastníků a vzájemná edukace.
Různorodé skupiny účastníků zkoumaly na celkem třech stanovištích následující tři dvojice služeb. Jednalo se o dvojice služeb, které sami účastníci označili za navzájem si „konkurující“ služby na předchozím podzimním semináři:
Na každém stanovišti výzkumník z organizačního týmu pokládal účastníkům návodné otázky, moderoval diskuzi a následně zaznamenával odpovědi a myšlenky účastníků na flipchartovou tabuli. Po zhruba 15 minutách se skupiny účastníků přemístily k dalšímu stanovišti (další dvojice služeb) a diskuze pokračovala, přičemž účastníci viděli odpovědi předchozí skupiny a k nim přidávali své další odpovědi a myšlenky.
Všechny tři semináře byly hodnoceny velmi pozitivně, účastníci ocenili zejména široký záběr témat a skutečnost, že se dozvěděli něco nového a zajímavého. Řada z nich uvedla, že jim seminář umožnil nahlédnout na krajinu a přírodu v lokalitě novým pohledem a umožnil jim pochopit i rozdílné názory ostatních účastníků odlišných profesí.